Man har lenge visst at styrketrening kan bidra til å redusere både nakkesmerter og hodepine. Man har dog ikke hatt klare bevis for optimal dose per uke (frekvens + varighet) eller om det spilte noen rolle om man trente alene eller under tilsyn av terapeut. En ny studie delte forsøkspersonene inn i grupper der man undersøkte effekten av å trene enten 3x20minutter/uke med minimalt tilsyn, 1×60 minutter under tilsyn, 3×20 minutter under tilsyn eller 9×7 minutter under tilsyn per uke. Resultatene ble målt opp mot en kontrollgruppe som ikke trente. Etter 20 uker hadde alle treningsgruppene redusert hodepineplagene med 50% sammenliknet med kontrollgruppen. Det var dog bare gruppene som trente under tilsyn som rapporterte redusert bruk av smertestillende ved studiens slutt. Av praktiske hensyn er det antagelig lettest for de fleste å trene kun én gang per uke i 60 minutter under tilsyn og likevel få markant reduksjon av smertene. Jobber du på kontor? Tror du jobben din hadde hatt godt av en fast «work(out)» hos FRL med øvelser spesialtilpasset kontorjobb av naprapat og personlig trener? Ta kontakt for et uforpliktende tilbud! PS! AfterWork arrangeres også senere i dag kl 17 – rund av uken med en herlig intens sirkeltrening før sofaen kaller! Ta kontakt for påmelding! https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/2885439

Publisert 1. september, 2017

Del med andre!