Hopperkne er en overbelastning av knestrekkernes sene på nedsiden av kneskålen; smertene er gjerne lokalisert til kneskålens nedre kant. Som kallenavnet «hopperkne» indikerer, kommer ofte skaden fra nettopp hopping. Nærmere bestemt er det en overbelastning/irritasjon av kneskålsenen som oppstår fra situasjoner der senen belastes mye og hvor den «brukes som strikk»; lagrer og frigjør energi som ved et hopp. På folkemunne kalles dette gjerne en senebetennelse, men det finnes sjelden ekte betennelsessubstanser i senen. Spesielt i langvarige tilfeller er det mer snakk om irritasjon og degenerering/omforming av senens struktur. Les mer om senelidelser generelt her!

Skaden er vanligst hos personer i aldersgruppen 15-30 år og spesielt menn rammes. Idretter som hopperkne er vanlig, er bl.a. volleyball, tresteg, høydehopp, basketball, tennis, kunstløp og fotball. Dette er idretter hvor kneskålsenen (patellarsenen) belastes eksplosivt gjentatte ganger. Undersøkelser viser at i volleyball og basketball på elitenivå er 40-50% av utøverne til enhver tid rammet av hopperkne! Smertene kommer gjerne etter en periode med økning av treningsmengden, og rammer som regel de utøverne som hopper høyest og oftest. Smertene kommer oftest når senen blir belastet eksplosivt og smertene blir verre når belastningen øker. Gå ned trapper er ofte smertefullt. Smertene kan dempe seg gjennom gjentatt belastning og forsvinner nesten alltid i hvile (kanskje med unntak av den reaktive fasen). Man ser at personer med hopperkne, ofte lander med stivt/stivere kne enn normalt ved hopp i et forsøk på å avlaste senen. Om du har hvilesmerter og/eller smerter når du sitter, tyder det på at du har en annen knediagnose, f.eks. fremre knesmerte.

Ved evaluering av hopperkne, ser man på status i musklene rundt kneet og det er også svært viktig å sjekke rygg, hofter og kanskje spesielt ankel/fot: Her kan man ofte finne faktorer som bidrar til at kneet får for mye belastning. Eksempelvis vet vi at en ankel som ikke vil bøye seg nok, lett overfører jobben ankelen ikke utfører til kneet. Over tid (og særlig kombinert med for raskt økende treningsmengde) medfører dette at kneet blir ekstra utsatt for overbelastning.

Får du knesmerter under aktivitet og tror det er hopperkne? Ta kontakt med naprapat på Fredrikstad Rygg- og Leddsenter i dag!