Velkommen til yoga i herskapelige lokaler

Meld deg på yoga hos FRL!

Viryayoga er en dynamisk yogaform. Her tilbys yoga på en metodisk og lett tilgjengelig måte som gjør at vi finner storheten, styrken og glede i kropp og sinn.
Grunnleggerne av Viryayoga er dans- og idrettsnaprapaten Malin Flick og yogalæreren Josephine Selander. Med sin brede bakgrunn fra ulike yogatradisjoner/former, har de utviklet et system der hver klasse består av ti deler/moduler, og hver asana/posisjon bygger videre på den forrige så du kan jobbe så velgjørende, styrkende og skånsomt som mulig. 

Yinyasa er en herlig, rolig yogapraksis med myke yogasekvenser som har som mål å slippe stress og spenninger og å myke opp fra innsiden. Dette er Yinyoga med små innslag fra hathayoga/vinyasa flow. Alt for at DU skal få en så god opplevelse som mulig
Yinyasa passer for alle!

I Ashtangayoga jobber vi med det mest med det helt grunnleggende i yogaens verden, pusten synkronisert med øvelser som vi forbereder oss på å fordype oss i med tiden. Vi jobber med å kunne og puste med hele magen og finne ro samtidig som vi lærer oss å aktivisere de ulike «magelåsene» og kjernemuskulatur underveis. I tillegg til dette styrker du hele kroppen ved å jobbe med ulike statiske og dynamiske øvelser. Du trenger ikke være trent eller myk for å lære deg Ashtanga yoga. Ei heller være fri for skader/problemer i ulike deler av kroppen. Ashtanga Yoga kan praktiseres av absolutt alle. Alle øvelser kan modifiseres til hvert individuelle nivå og instruktøren er selvsagt opptatt av at alle skal mestre sin praksis på sitt eget nivå. Også for de som er gravide er Ashtanga yoga en utrolig riktig og sunn treningsform. Alle timene med ca 15 min avspenning i Yoga Nidra. (OBS! Høsten 2017 tilbyr vi ikke Ashtanga Yoga, dette vil muligens komme tilbake på timeplanen igjen senere.)

 

Yoga

Mange har de senere årene virkelig fått opp øynene for yoga som treningsform – ikke uten grunn i dagens hektiske samfunn. Yoga er en helhetlig metode, som ved bruk av fysiske stillinger/øvelser, pusteteknikker og dybdeavspenning, styrker kropp og sinn på en balansert og naturlig måte. Du blir mer bevegelig, muskler og leddstrukturer styrkes og sirkulasjonen stimuleres. Ved å praktisere yoga får du mer energi, økt velvære og bedre konsentrasjonsevne. Du lærer også å håndtere stress. Yoga er ikke bare fysiske øvelser – det øker din oppmerksomhet og tilstedeværelse og dine latente krefter og indre ressurser utvikles. Nyere forskning viser også at yoga virker beskyttende og utviklende på flere deler av hjernen, noe som bl.a. har vist seg positivt mot kroniske smerter, samt at det virker forebyggende på hjerte- og karsykdommer.

Ved å utføre yogastillinger, synkronisere pust og bevegelse, og ved bruk av pusteteknikker og konsentrasjon, vil den daglige tankestrømmen etterhvert roe seg ned, og vi vil kunne oppleve mer mental klarhet, ro og avspenthet i både kropp og sinn.

Yogafilosofien er ingen “mental øvelse”, men heller en anvendt filosofi. Det er ikke mulig å tilegne seg kunnskap om yoga kun ved lesing av teori, kun erfaring igjennom praksis vil gi deg relevant kunnskap om yoga. Les mer om yoga her! FRL tilbyr Ashtanga- og Viryayoga.

 

Våre yogakurs

YogaFlow:

Velkommen til en herlig yogapraksis hvor yogaens fokus krydres med lekfullhet. Her kan du nyte hvordan vi jobber med bevegelighet og styrkebyggende posisjoner satt sammen i små Flow-sekvenser. Vi praktiserer med musikk som er med på å lage en herlig stemning. Avsluttes med deilig avspenning. Passer for deg som har praktisert dynamisk yoga.

Viryayoga 1 / nybegynner:

Velkommen til dynamisk yoga for deg som er ny på yogamatten. Her får du en god og rolig introduksjon til dynamisk yoga. Viryayoga er metode bygget opp med 10 moduler som gjør at vi jobber med hele kroppen. Fokus på biomekanikk gjør at vi får en trygg praksis på matten og kanskje også øker kunnskapen om vår egen kropps bevegelighetslære. Vi pakker det hele inn i et fint filosofisk tema, og det viktigste: kom som du er på yogamatten. Avsluttes med deilig avspenning. Passer for alle.

Viryayoga 2:

Velkommen til Viryayoga 2. Her jobber vi oss videre i Viryayogaens verden og blir introdusert for flere spennende yogaposisjoner. Den ene yogaposisjonen bygger på den andre innenfor hver av de 10 modulene, og modulene bygger igjen på hverandre. Vi har alltid et biomekanisk tema som sørger for en sikker praksis på matten, og med yogafilosofi som en nydelig innpakning blir dette så mye mer enn bare trening. Avsluttes med deilig avspenning. Passer for de fleste som har litt erfaring fra yogamatten.

Yinyasa

Yinyasa er en herlig, rolig yogapraksis med myke yogasekvenser som har som mål å slippe stress og spenninger og å myke opp fra innsiden. Dette er Yinyoga med små innslag fra hathayoga/vinyasa flow. Alt for at DU skal få en så god opplevelse som mulig! Yinyasa er helt fri for chaturangaer – og passer for alle. 

PS! Du kan kombinere dette kurset med et av de andre yogakursene i den samme kursperioden til en redusert pris! 

 

Modulene er små miniflytserier av:

  1. Oppvarming
  2.  Solhilsener
  3. Stående posisjoner
  4. Balanse
  5. Armbalanser og magestyrkende posisjoner
  6. Hofteåpnere
  7. Bakoverbøyer
  8. Fremoverbøyninger
  9. Avsluttende posisjoner
  10. Avslapping

4 komponenter som alltid gjennomsyrer en viryayogaklasse:

– Alltid et par asanas fra hver modul
Poenget er at alle ti modulene alltid skal være representert, om så bare med ett par asanas. På denne måten får du alltid en allsidig yogapraksis når du går på en viryaklasse.

– Biomekanikk och ett fysisk tema
I hver klasse introduseres ett biomekanisk tema slik at hver asana gjøres trygt og uten risiko for skader.

– Ett filosofisk tema
I hver klasse presenteres et tema av tankevekkende/filosofisk karakter. Det kan vare alt fra et sitat fra Bhagvad Gita til enkle (men viktige) saker som f.eks. pust, å være her og nå, eller aksept.

– Glede
En av grunnideene i viryayoga er at du etter klassen kan kjenne deg glad og lett til sinns. Derfor finnes det alltid et visst innhold av glede og kanskje litt løs og ledig stemning på en viryaklasse. Yoga er gøy!

Utstyr
Vi har yogamatter, klosser, bånd og pledd. Det eneste du trenger å gjøre, er å ha på deg noe som er behagelig å bevege seg i.

Yogainstruktør Tove Lier

Tove ble introdusert for yoga da hun jobbet i gruppetreningsavdelingen i SATS og de tok inn yoga som en del av treningstilbudet. Tove tok sin første yogautdannelse gjennom SATS. Først grunnkurs i Norge, og deretter videregående kurs i Sverige. I 2012 deltok hun på utdannelse i Ashtangayoga og våren 2016 fullførte hun en 200 timers yogalærerutdannelse i Viryayoga Hun deltar jevnlig på workshops og yogareiser i inn- og utland og har praktisert med mange dyktige og spennende lærere fra hele verden. I tillegg til sin utdannelse som yogalærer er hun også utdannet pilatesinstruktør. Tove elsker å undervise yoga, og er opptatt av at alle skal ha en god og trygg opplevelse på yogamatten.

Se og lik Toves egen yogaside her!

 

Yogakurs holdes mandag, onsdag, torsdag og fredag hos FRL. Klikk her for komplett timeplan. Mange av våre deltakere har allerede fått lavere skuldre, bedre kroppsbalanse, mindre smerter og økt velvære. Noe for deg også? Ta kontakt for informasjon og påmelding! Passer ikke tidene eller er det fullbooket? Prøv gjerne vårt yogainspirerte kurs Flex & Flow – som også inkluderer elementer fra Pilates og bevegelighetstrening. Les mer her!