Har du «Trøtte nakkemuskler»?

«Trøtte nakkemuskler» innebærer en følelse av å være sliten i nakken, ofte eller konstant, og skyldes gjerne et samspill av flere faktorer. Felles for disse faktorene er at de leder til en følelse av at nakkemusklene er slitne, trøtte – verkende smerte som i en (lavgradig) form likner smertene i lårene når man går opp en lang trapp eller bakke.

En optimal funksjon i nakken, fordrer et godt samspill mellom muskler, ledd, mellomvirvelskiver og nervesystem i nakke- og skuldre. Selv om nedsatt muskelfunksjon ofte skyldes faktorer i ryggsøylen, skal vi i dette avsnittet fremfor alt se nærmere på hva som gjerne skjer i muskelsystemene ved smerter.

Hva som er høna og hva som er egget, er ikke alltid lett å si – og det er ofte mange årsaker til nakkesmerter. Det vi derimot vet, er at smerte gjør noe med hvordan musklene våre brukes. Noen muskler jobber mer enn de pleier. Andre jobber mindre enn de er designet for. Og man ser også forandringer i reaksjonsevne til de ulike musklene. Det er med dette, ikke vanskelig å forstå at man lett kjenner ubehag i de musklene (og deler av enkeltmuskler) som jobber på spreng. Man ser også at kroppen ikke har kontroll på hvilken posisjon nakken faktisk befinner seg i til enhver tid. For at kroppen skal komme ut av langvarige smertemønstre, er det ofte viktig å trene opp muskelsystemene til å jobbe optimalt igjen – samt øke styrke og utholdenhet i enkeltmuskler.

Konsultasjon hos naprapat:

Som alltid starter man med en grundig undersøkelse for å utelukke irritasjon i enkeltstrukturer, samt bekrefte irritasjon i andre. Videre ser man grundig på selve funksjonen til nakken som helhet, og enkeltstrukturer individuelt. Spenninger i involverte muskler, ledd og nerver evalueres og aktuelle teknikker er bl.a.  manipulasjon/mobilisering, triggerpunkter, nervemobilisering og tøyninger. Ofte inkluderes også massasje som en del av konsultasjonen for å sette i gang sirkulasjon akutt.

Adekvate treningsøvelser kan påbegynnes når den enkelte er klar for det. Trening kan legges inn som en del av selve naprapatkonsultasjonen, og/eller den kan utføres som hjemmeøvelser. Trening utføres enten uten hjelpemidler, ellers så bruker vi ofte trekkapparat, slynger/Redcord, strikker og baller som ekstra utfordring. Vi tester hvordan du klarer å bruke de enkelte muskelsystemene i nakke/skuldre og gir ofte instruksjon i trening av muskelkontroll, muskelstyrke og muskelutholdenhet. Mange ganger vil igangsetting av kondisjonstrening parallelt for å øke den generelle sirkulasjonen være vesentlig for resultatet. Les mer om våre behandlingsmetoder her!

Hva kan du selv gjøre for å forebygge plager?

Variasjon i arbeidsstillinger, samt pausegymnastikk ved på skuldrene, pendle med armene osv er enkle grep for å begrense forekomsten av plager. I tillegg til skikkelig kondisjonstrening for økt sirkulasjon. Styrkeøvelser for nakken/skuldrene anbefales ofte også. Har man hatt nakkeplager tidligere, anbefales det at man regelmessig trener muskelkontroll, for ikke å falle tilbake på «gamle synder». God søvnkvalitet og en positiv innstilling, hjelper også.