Vond rygg på dame

Spinal stenose betyr at spinalkanalen (ryggmargskanalen) eller rommet der nervene går ut av ryggraden blir trangere. Stenose betyr her «fortrengning av en rørformet struktur».

Det er normalt at spinalkanalen blir trangere etter hvert som vi blir eldre: Det er som regel god nok plass til de nervetrådene som kommer fra ryggmargen, men for noen vil avsmalningen lede til trykk på disse nervene (og ofte også blodårene som forsyner nervetrådene). Selve ryggmargen kan også påvirkes – med unntak av størstedelen av korsryggen; der har vi ingen ryggmarg.

Også strukturer inntil ryggraden kan påvirkes: ben og ledd kan forstørres og man kan iblant se bennydannelse. Leddbånd blir hardere og tykkere. Mellomvirvelskiver kan presses sammen og eller miste høyden sin. Ryggvirvler kan gli lett i forhold til virvelen under.

Symptomer:

Hvor det smerter, avhenger av hvilke anatomiske strukturer som rammes, men smerte og ubehag er helt klar et symptom generelt. Likeså stivhet. Ved lumbal stenose i korsryggen, kjennes ofte smerter ned i hofter/sete, samt lår/legger – og iblant i ryggen også. Smertene er vanligvis verst når man lener seg bakover, står eller går (=rett eller svai i ryggen)  – og lindres når man setter seg ned (=krum i ryggen). Når man lener seg bakover blir det trangere i ryggen, når man lener seg fremover/krummer ryggen, blir det bedre plass til nervetrådene. At krumning av ryggen lindrer smertene, står som regel i kontrast til de fleste andre rygglidelser – som bruker å bli verre med mye sitting (les mer her!). I noen tilfeller foreligger følelse av at ben skal svikte. NB! Ikke som har spinal stenose får symptomer fra dette.

Årsaker:

Spinal stenose sees som en naturlig aldersforandring som kan gi problemer hos enkelte. Man har dog sett at røyking kan øke risiko for utvikling av spinal stenose!

Konsultasjon hos naprapat:

Man kan ikke påvirke spinalkanalens størrelse, men gjennom manuelle teknikker samt nevromuskulær trening og utholdenhetstrening strever man etter å dempe smerter, samt optimere funksjon og kapasitet.

Hva kan man gjøre selv for å forebygge?

Man kan ikke forebygge forekomsten av spinal stenose, men trening (styrke, muskelkontroll og muskelutholdenhet) anses viktig for å optimere ryggfunksjonen. Din naprapat kan gi deg råd om trening og fysisk aktivitet.

Kjenner du deg igjen i teksten? Kontakt oss på 69319911 for evaluering i dag!