mobilnakke

«Mobilnakke»

En «tilleggsdiagnose» som har vært mye i media i det siste, er såkalt «mobilnakke». Ingen spesifikk diagnose dette heller, men sikter til plager relatert til langvarig bruk av mobiltelefon og nettbrett: Statiske, sammensunkne sittestillinger med hodet krumbøyd.  Dette er noe som beklageligvis har blitt hypet mye opp, og bare fokuset på dette og skremselspropagandaen rundt det, er nok mer skadelig enn bruken selv.

Mennesket har i alle tider bøyd hodet – og anatomisk sett er vi evolusjonært svært godt tilpasset denne stillingen. Vi har i årevis bøyd nakken når vi har sydd, strikket, spikket, lest bøker. Og hvor mange av oss har ikke tilbragt utallige timer som små tegning, legobygging eller leking i sandkasse? Med nakken fremoverbøyd… Nakken er til for bl.a. å kunne bøyes og det er ikke noe farlig med dette, vi har muskler, sener og leddbåndsapparat til å takle dette. Det derimot debatten bør dreie seg om er vårt stadig lavere aktivtetsnivå – allerede fra småbarnsalder. Og at nettbrett, mobiler etc beslaglegger veldig mye tid.

Skjermbruken tar mer og mer over for løkkefotball, klatre i trær og å leke sisten. Og det er dette vi bør komme til livs! Videre er det også slik at statiske stillinger over tid ikke er veldig hensiktsmessig – men ikke farlig. (Og altså ikke mobilen eller nettbrettet i seg selv sin skyld…) Lite forskning bygger opp under dårlig holdning som en viktig faktor for utvikling av smerter når man ser på store grupper. Men det er likevel viktig å variere stillinger når man sitter på kontoret eller hjemme foran nettbrettet. Stadig variasjon i forhold til hvordan kroppen belastes, vil sørge for at belastningen fordeles mer på ulike strukturer og at sirkulasjonen blir bedre. En floskel i så måte er «den beste (sitte-/ligge-)stillingen er den neste».