dame løper på stranden

Våren har endelig slått virkelig igjennom (?) og utenfor venter milevis med stier og veier som nå fylles av løpeglade individer. Etter en lang periode med lite eller mindre aktivitet, skal det tapte tas igjen. Fort – helst i går! Og da kommer gjerne plagene. Dessverre. Ved løping er det en rekke overbelastningskader som kan melde seg om man trener «for mye og for hardt for tidlig». Disse skadene møter vi naprapatene på Fredrikstad Rygg- og Leddsenter daglig!

De vanligste diagnosene er achillesseneirritasjon («senebetennelse»), plantarfasciose («plantarfascitt», smerter under foten/hælen), benhinneirritasjon («betennelse») fremre knesmerter og løpekne (smerte på siden av kneet). Stressfraktur (tretthetsbrudd) i fot, ankel eller legg er heller ikke helt uvanlig. Felles for alle disse er at enkeltstrukturer har blitt belastet over vevets toleranseevne – så mye at hjernen aner fare potensiell fare for skade – og smerte oppstår som et signal for å få deg til å endre/redusere belastningen. Over tid vil man etter hvert også kunne se strukturelle forandringer i vevet om man ikke lytter til kroppens signaler og unngår smertefull aktivitet en periode.

For forebygging og rehabilitering av slike plager, ser naprapaten på hele kroppen og søker etter såkalt svake lenker i løpesteget: Et område som er for stivt eller svakt – og dermed fører til overbelastning lokalt eller i andre områder. I vurderingen her inkluderes ofte ryggrads- og bekkenbevegelighet, kjernemuskler – og bevegelighet, styrke og koordinasjon i hofter, lår, knær, legger, ankler og føtter. Nervesystemets følsomhet og bevegelighet evalueres også. Her vil naprapatbehandling i kombinasjon med trening være mye av nøkkelen. Hvilke elementer som inkluderes i selve behandlingen vil variere fra person til person, men manipulasjon, triggerpunkter og tøyninger er elementer som ofte går igjen. Ved forekomst av smerter i senevev (såkalte «senebetennelser»), brukes også ofte trykkbølgebehandling og/eller medisinsk akupunktur. Ny forskning understreker her viktigheten av også å trene opp senen til å tåle gradvis mer belastning – senen vil IKKE tåle mer av å bare ligge på sofaen!

Fotstilling står ofte sentralt og mange kan ha veldig godt utbytte av innleggssåler. Videre bør man selvsagt også modifisere treningsopplegget, og man bør se nærmere på selve løpeteknikken (her vil mange ha mye å hente tidsmessig, og for å avlaste fot, achilles og legg, anbefales det å lande på hælen. For avlastning av kne, hoft og rygg, kan man lande mer på forfot…) Underlag og sko vurderes. Når det gjelder type sko, heller mye forskning mot at det viktigste når det gjelder valg av sko faktisk er at de føles behagelige å bruke. Men det er fortsatt lov å bruke sunn fornuft –  tyngre løpere vil ofte ha behov av god demping og personer som pronerer for mye (kne/ankel faller «for mye» innover i steget) mener vi fortsatt bør velge stabile sko – men da selvsagt en sko som føles behagelig!

Har du plager som forhindrer deg i å løpe? Kontakt naprapat på Fredrikstad Rygg- og Leddsenter.