dame med nakkeproblemer

Kink i nakken/akutte nakkesmerter ( eller  «akutt torticollis», «låsning», «strekk», «krampe» etc. – ukjært barn har mange navn…) kommer ofte brått og uventet.

Man kan våkne opp  med det en morgen og ikke ane hvorfor – eller det kan hugge til i en helt normal hverdagssituasjon som i det man strekker seg etter noe. Tilsynelatende helt uten forvarsel. Ser man dog nærmere på perioden i forkant, har en del i alle fall kjent antydning til stivheter i nakke/skuldre. Atter andre kan ha en mer gradvis debut – at det blir stivere og stivere og til slutt klarer man ikke å utføre bestemte bevegelser.

Alle bevegelser i nakken kan stivne til, men som regel er det en eller to bevegelser som er verst, f.eks vridning og/eller bakoverlening av nakke/hode. Hvilke bevegelser som er nedsatt eller «låst», forteller oss ofte hvilke strukturer som er mest involvert i dine plager. Hvor i bevegelsen og med hvilket tempo bevegelsene utføres i for at det smerter/ikke smerter er også nyttige ledetråder. Typiske aktiviteter/situasjoner som ofte beskrives som smertefulle eller iblant også umulige ved kink i nakken, er rygge bil, se opp i taket, ulike liggestillinger osv.

Årsak

Årsaker til akutte nakkesmerter kan være mange, men skyldes ofte flere faktorer samtidig. Ensidige statiske arbeidsstillinger over tid, akutt tung belastning, gal sovestilling (pga pute/madrass?), blitt utsatt for kulde eller trekk over nakkemusklene og stress eller alle faktorer som kan tenkes bidra. Det vil skille litt fra tilfelle til tilfelle hvilke strukturer som er mest rammet, men vi ser at både muskler, ledd og nervesystem stivner og blir mer følsomme. Smertelokalisasjonen varierer fra ulike deler av nakken til ut mot skulder/skulderblad. En del har også stråling ned mellom skulderblad, ut i arm eller hodepine.

Konsultasjon hos naprapat:

Man starter med en grundig undersøkelse og intervju. I testene forsøker vi å utelukke strukturer som årsak til smertene og selvsagt også samtidig bekrefte hvilke strukturer som er mest irritert. Vi benytter manuelle teknikker for muskler og ledd og nakke- og brystrygg, iblant også andre regioner.  Når de mest akutte smertene er over, fokuserer naprapaten i tillegg på faktorer som kan virke forebyggende mot liknende plager senere – bl.a. treningsøvelser. Les mer om behandlingsteknikker her!

Hva kan du selv gjøre for å forebygge plager?

For å forebygge nakkesmerter, kan det være viktig med generell fysisk aktivitet, variere arbeidsstillinger hyppig og sove med riktig pute. Mange har også godt utbytte av stressmestrings- og pusteteknikker. Videre har man sett at å opprettholde/skape et godt samspill mellom nakkemusklene, samt trene opp tilstrekkelig styrke/utholdenhet i musklene rundt nakke/skuldre hjelper mange. Spør oss gjerne om råd!