tredukke har vondt i ryggen

Kink i ryggen, akutt lumbago, låsning, strekk i ryggen, muskelkramper – (u)kjært barn har mange navn. Akutte ryggsmerter får man oftest i nedre del av korsryggen.

Plutselig låser ryggen seg og ulike bevegelser – eller alt – gjør brått vondt. Iblant også umulig å gjennomføre. Smertene kan komme som lyn fra klar himmel, eller man kan ha kjent antydninger til stiv/vond rygg i forkant. Mange får dette gjennom å stå i en ulenkelig stilling over tid, et løft, å bøye seg for å sette inn i oppvaskmaskinen, om man sklir på noe osv – eller rett og slett at man våkner opp slik: «Det bare kom av seg selv». Felles er gjerne at det uansett ligger en langsiktig prosess bak, der de akutte smertene er uttrykk for at «begeret har rent over». Ofte er det som sagt dagligdagse «filleting» som utløser smertene – ting man har gjort MANGE ganger tidligere uten smerte.

Smertene sitter gjerne nederst i korsryggen; i midten eller ut mot en eller begge sidene – iblant stråler også smertene ut i øvre del av setet og/eller videre ned i benet (les mer om isjias her!).

Årsakene til smertene er forskjellig fra tilfelle til tilfelle, men i de fleste tilfellene kan man ikke identifisere en enkelt struktur som årsak til smertene: 90% av korsryggssmerter er såkalt uspesifikke ryggsmerter. Muskler, leddbånd, ledd, mellomvirvelskiver og nervesystemet kan alle være med på spillet i større eller mindre grad. Studier viser at ofte er en irritert mellomvirvelskive involvert i smertene og man ser da at musklene rundt kramper seg forhindre bevegelse som provoserer skiven. Det samme skjer ved nedsatt bevegelse i et ledd («låsning»). Disse muskelspenningene sørger imidlertid ofte for at ryggraden komprimeres/irriteres ytterligere med økt smerte som resultat. Muskelspenningene alene kan jo selvsagt også være det du kjenner smerte fra. Så selv om tilstanden da startet i ryggsøylen, kan det altså være muskulaturen du kjenner symptomer fra – og da bør både ryggrad og muskler behandles. Selv om smertene kan være svært intense, er det ingen grunn til bekymring: Årsakene er sjeldent alvorlige og prognosene ved kink i ryggen er generelt gode!

Konsultasjon hos naprapat:

Ved akutte ryggsmerter, benytter vi oss ofte av en kombinasjon av muskeltøyninger og triggerpunkter for muskulaturen, og manipulasjon/mobilsering for leddene. Felles for disse er jo at det er nervesystemet som til syvende og sist vi vil stimulere og som vi forsøker å skape forandringer i. Vi ønsker å dempe smerter, samt gjenopprette normal funksjon og bevegelighet. Råd om hvordan man skal takle hverdagen er også en viktig bit her; i akuttfasen ønsker vi å unngå/begrense ulike bevegelser/situasjoner – ikke fordi det er farlig, men fordi ryggen kanskje protesterer litt på dette akkurat i akuttfasen. Så fort ryggsmertene roer seg ned, skal man derimot gradvis gå tilbake til normalt aktivitetsnivå og bevegelsesmønster.

Hva kan du gjøre selv for å forebygge plager?

For optimal rygghelse, vet vi at bevegelse er svært viktig. Hold deg fysisk aktiv; gå turer- gjerne i ulendt terreng, tren av muskelkontroll/styrke generelt og spesielt av mage/rygg/hofter og bruk kroppen allsidig slik at du også passer på å bevare en hensiktsmessig bevegelighet. Mer konkrete råd gis deg personlig bl.a. basert på diagnose, testfunn og treningsbakgrunn. Spør oss gjerne om råd!

Ta kontakt med oss for rask hjelp!